Bal-A-Vis-X
Rhythmic Balance/ Auditory/Vision/ eXercises
Bal-A-Vis-X is a FUN based brain exercise/education programme for children with learning differences, that has been used very successfully in other countries and for the first time it will be available in Scotland in 2012.
It was developed by writer and teacher of 30 years Bill Hubert. As a teacher much of Bill’s time was spent in trial and error search for answers to two questions: Why do so many students struggle to learn? What might enable them to function at their best rather than
compensatorily?
The Bal-A-Vis-X training programme answers both questions.
What is Bal-A-Vis-X?
Bal-A-Vis-X a series of simple to complex exercises deeply rooted in rhythm which improves full body coordination and focuses attention. The programme promotes cooperation, self-challenge, and fosters peer teaching. Originally developed to address the needs of students with reading difficulties, Bal-A-Vis-X benefits all students.
How does it help?
Bal-A-Vis-X helps communication across the key regions of the brain such as the visual, the motor and the auditory. In the early childhood years, these links between the key regions of the brain start forming when the child is developing co-ordination skills. If these links are not fully developed by the time the child starts school then they may have difficulties with everyday school work. Some difficulties are fairly apparent, such as when a
child has difficulties holding a pen or is constantly bumping into things. There can also be less obvious problems with foundation skills such as visual tracking, sequencing, or processing speed which play a key role in comprehending aural information.
Why is it effective?
Bal-A-Vis-X is an engaging programme of purposeful movement and addresses the building blocks of learning.
It is a physical programme that uses beanbags and racquet balls and incorporates rhythmical throwing/catching.
The exercises vary in complexity from one ball bounce to six ball bounce and can be done in a group or single setting. It is school friendly. The exercises are challenging, brain-based and just plain FUN.
What are the Benefits to students?
• Confidence and self-discipline grow – impulsiveness decreases
• Attention span increases
• Physical co-ordination and body rhythm are enhanced
• Cognitive skills improve – information integration increases
• Academic success improves yet requires less effort
• Auditory skills are enhanced – rhythmic patterns stimulate a new awareness of the nuances of sound.
• Listening and communication skills improve
• Visual fitness improves – eye tracking, visual form perception and focused attention improve, which accelerate classroom study, homework and test taking performance
• Stress is more easily self-managed
First Scotland Training Bill Hubert has been invited by Ravivworks Edinburgh & Borders to come and train parents, teachers and therapists in this invigorating, life enhancing programme.
Bill Hubert and his team of assistant instructors have trained more than 11,000 individuals worldwide, from parents, teachers, occupational therapists, physical therapists and counsellors. Bal-A-Vis –X training is suitable for anyone who has children, works with children and would like to utilize this programme at home, school, in a group or one to one situation.
Families Magazine Articles- Issue 70 – Bal-A-Vis-X
TRADUCTION
Bal-A-Vis-X
eXercises autour de l’Equilibre, l’audition, la vision
Bal-A-Vis-X est un programme d’exercices cérébraux / éducation basé sur le FUN pour les enfants ayant des différences d’apprentissage, qui a été utilisé avec succès dans d’autres pays et pour la première fois, il sera disponible en Écosse en 2012.
Il a été développé par l’écrivain et professeur de 30 ans Bill Hubert. En tant qu’enseignant, une grande partie du temps de Bill a été consacrée à la recherche d’essais et d’erreurs pour trouver des réponses à deux questions: pourquoi tant d’élèves ont-ils du mal à apprendre? Qu’est-ce qui pourrait leur permettre de fonctionner au mieux plutôt que
compensatoire?
Le programme de formation Bal-A-Vis-X répond aux deux questions.
Qu’est-ce que Bal-A-Vis-X?
Bal-A-Vis-X une série d’exercices simples à complexes profondément ancrés dans le rythme qui améliore le corps entier coordination et concentre l’attention. Le programme encourage la coopération, l’auto-défi et encourage les pairs enseignement. Développé à l’origine pour répondre aux besoins des élèves ayant des difficultés de lecture, Bal-A-Vis-X profite à tous étudiants.
Comment ça aide?
Bal-A-Vis-X facilite la communication à travers les régions clés du cerveau telles que le visuel, le moteur et le auditif. Au cours de la petite enfance, ces liens entre les régions clés du cerveau commencent à se former lorsque l’enfant développe des compétences de coordination. Si ces liens ne sont pas pleinement développés au moment où l’enfant entre à l’école ils peuvent alors avoir des difficultés avec le travail scolaire quotidien. Certaines difficultés sont assez apparentes, comme lorsqu’un l’enfant a des difficultés à tenir un stylo ou se cogne constamment sur des objets. Il peut également y avoir des problèmes moins évidents avec des compétences de base telles que le suivi visuel, le séquençage ou la vitesse de traitement qui jouent un rôle clé dans comprendre l’information auditive.
Pourquoi est-ce efficace?
Bal-A-Vis-X est un programme engageant de mouvement réfléchi et aborde les éléments constitutifs de l’apprentissage.
Il s’agit d’un programme physique qui utilise des poufs et des balles de raquette et incorpore des lancers / captures rythmiques. La complexité des exercices varie d’un rebond de balle à six rebonds et peut être effectuée en groupe ou en solo réglage. Il est adapté aux écoles. Les exercices sont stimulants, basés sur le cerveau et tout simplement amusants.
Quels sont les avantages pour les élèves?
• La confiance et l’autodiscipline augmentent – l’impulsivité diminue
• La durée d’attention augmente
• La coordination physique et le rythme corporel sont améliorés
• Les compétences cognitives s’améliorent – l’intégration de l’information augmente
• La réussite scolaire s’améliore mais nécessite moins d’efforts
• Les compétences auditives sont améliorées – les modèles rythmiques stimulent une nouvelle prise de conscience des nuances du son.
• Les capacités d’écoute et de communication s’améliorent
• L’aptitude visuelle s’améliore – l’oculométrie, la perception de la forme visuelle et l’attention concentrée s’améliorent, accélérer l’étude en classe, les devoirs et les tests de performance
• Le stress est plus facilement auto-géré
Première formation en Écosse
Ravivworks Edinburgh & Borders a invité Bill Hubert à venir former des parents, des enseignants et des thérapeutes dans ce programme vivifiant et améliorant la vie.
Bill Hubert et son équipe d’instructeurs adjoints ont formé plus de 11 000 personnes dans le monde, de parents, enseignants, ergothérapeutes, physiothérapeutes et conseillers. La formation Bal-A-Vis –X convient pour toute personne qui a des enfants, travaille avec des enfants et souhaite utiliser ce programme à la maison, à l’école, dans un groupe ou une à une situation.
Families Magazine Articles- Issue 70 – Bal-A-Vis-X